Ενιαίο Ταμείο στα ΜΜΕ

blog εκπρόσωπου της ΕΣΠΗΤ στο ΕΤΑΠ-ΜΜΕ

Τροπολογία για megaΜΜΕ και αγγελιόσημο


αιτιολογική έκθεση

[update] αποσύρθηκαν τα άρθρα 2 και 3 της τροπολογίας (συμπράξεις μεταξύ διαφορετικών επιχειρήσεων). Η ισχύς του άρθρου 1 μετατίθεται για την 1/7/2015 και προβλέπεται αμοιβή 4% για τους διαφημιστές

Τροπολογία που κατατέθηκε σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας, ανατρέπει το υφιστάμενο πλαίσιο της διαφημιστικής αγοράς, αναπροσαρμόζει τον τρόπο υπολογισμού του αγγελιοσήμου και «διευρύνει τις δυνατότητες χρησιμοποίησης του εργατικού δυναμικού Ομίλων ΜΜΕ» κατέθεσαν στην Βουλή οι υπουργοί Οικονομικών Γ. Χαρδούβελης, Εργασίας Γιάννης Βρούτσης, Επικρατείας Δημήτρης Σταμάτης και Υγείας Μάκης Βορίδης.

Αναλυτικά, με την τροπολογία επιτρέπονται συμπράξεις και συγχωνεύσεις και ανοίγει «παράθυρο» για απολύσεις αφού επιτρέπεται η χρησιμοποίηση προσωπικού από συνδεδεμένες επιχειρήσεις στους ομίλους ΜΜΕ και το συνυπολογισμό του ελάχιστου προσωπικού για όλες τις κοινές εταιρείες των ιδιοκτητών. Επίσης, καταργούνται οι όρια της δεσπόζουσας θέσης ενημερωτικών Μέσων ή μη ενημερωτικών Μέσων. Καταργούνται οι «επιστροφές» στη διαφήμιση. Απαλλάσσονται από το αγγελιόσημο οι διαφημίσεις για την επίγεια ψηφιακή τηλεόραση, απελευθερώνονται οι διαφημίσεις των «προϊόντων» των ΜΜΕ στα κανάλια, παρατείνεται επ΄ αόριστον το προσωρινό καθεστώς νομιμότητας των ιδιωτικών καναλιών και αφήνει περιθώριο για τηλεμάρκετινγκ και υπηρεσίες αστρολογίας μόνον μεταξύ 21.0 και 07.00

Με το άρθρο 1 καθιερώνεται υποχρεωτικά από την 1η Ιανουαρίου Ιουλίου 2015 η απευθείας τιμολόγηση των διαφημιζομένων από τα ΜΜΕ που καταχωρούν, εκπέμπουν ή προβάλλουν διαφημίσεις και καταργείται κάθε δυνατότητα παροχής πίστωσης, δωρεάν χρόνου ή οποιασδήποτε άλλης επιβράβευσης σε διαφημιστική εταιρεία ή εταιρεία που μεσολαβεί για την πραγματοποίηση διαφημιστικής προβολής (βλ. media shop). Προβλέπεται όμως εξαίρεση για ένα ακόμη τρίμηνο, για διαφημιστικά προγράμματα που έχουν υπογραφεί και κατατεθεί στην εφορία).

Ο διαφημιστής ή διαφημιστική εταιρία λειτουργεί πλέον ως εκπρόσωπος του διαφημιζόμενου – η αμοιβή τους βαρύνει αποκλειστικά τον διαφημιζόμενο και ουδέποτε το Μέσο.

Απαλλάσσονται από αγγελιόσημο τα μηνύματα ενημέρωσης για την ψηφιακή μετάβαση (με βάση το πρόγραμμα προβολής που εγκρίνει η Γ.Γ. Επικοινωνιών). Επίσης, το αγγελιόσημο των ραδιοτηλεοπτικών ΜΜΕ θα υπολογίζεται στο καθαρό ποσό του τιμολογίου μετά την αφαίρεση των όποιων εκπτώσεων (όπως ισχύει ήδη στα έντυπα ΜΜΕ) αντί του 80% του τιμοκαταλόγου που ίσχυε για τα ραδιόφωνα και τους τηλεοπτικούς σταθμούς.

Με τη νέα ρύθμιση, η μέγιστη έκπτωση επί των τιμοκαταλόγων δεν μπορεί να υπερβαίνει το 80% ακόμη και στις περιπτώσεις προβολής επιχειρήσεων που ανήκουν σε συνδεδεμένες επιχειρήσεις ή στον ίδιο όμιλο, κατά την έννοια του άρθρου 42ε του κ.ν. 2190/1920 και την κείμενης νομοθεσίας της Ε.Ε. (σε περίπτωση παραβίασης, τα πρόστιμα φθάνουν έως και το 5πλάσιο της διαπιστωμένης παράβασης).

Η τελευταία παράγραφος της έκθεσης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους… δείχνει τη βιασύνη κατάθεσης του σχεδίου νόμου και θα είχε ενδιαφέρον η εξέταση της νομιμότητας της συγκεκριμένης παράλειψης: «Τα ασφυκτικά χρονικά περιθώρια εντός των οποίων ζητήθηκε η σύνταξη της έκθεσης δεν επέτρεψαν την ολοκληρωμένη επεξεργασία της τροπολογίας και την εκτίμηση των οικονομικών αποτελεσμάτων».

(δείτε και αναλυτική αναφορά, στο bankwars και στις «ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ»)

Η τροπολογία ρυθμίζει από 1.1.2015 τον τρόπο τιμολόγησης των διαφημίσεων ώστε να διενεργείται απευθείας μεταξύ των συμβαλλομένων, αποκλειστικά με τιμολόγιο που εκδίδει ο διαφημιστής. Προβλέπεται επίσης πως η αμοιβή των διαφημιστών και επιχειρήσεων που μεσολαβούν για τη διαφήμιση βαρύνει αποκλειστικά τον διαφημιζόμενο και σε καμία περίπτωση το Μέσο και παράλληλα απαγορεύεται η καταβολή από το Μέσο οποιασδήποτε παροχής χρηματικής, σε είδος ή και δωρεάν, επιστροφή, επιβράβευση ή άλλη άμεση και έμμεση αμοιβή σχετικά με οποιεσδήποτε υπηρεσίες προβολής που παρέχουν στο Μέσο τα ανωτέρω πρόσωπα.

Σχετικά με το αγγελιόσημο σημειώνεται πως «o ειδικός φόρος, το αγγελιόσημο, ο ΦΠΑ και οι άμεσοι και έμμεσοι φόροι  καθώς και ο ειδικός φόρος και το αγγελιόσημο για τις ανταλλακτικές συμβάσεις μεταξύ πάσης φύσεως Μέσων για την αμοιβαία προβολή τους υπολογίζεται με βάση την τιμή που αναγράφεται στο τιμολόγιο, όπως αυτή προκύπτει μετά την αφαίρεση της τυχόν χορηγούμενης έκπτωσης».

ΔΩΡΟ ΣΤΟΥΣ ΕΡΓΟΛΑΒΟΥΣ

Σύμφωνα με εκτεταμένη αναφορά ΣΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ, με υπογραφή Ν.Τ.: «Σε ένα κείμενο 22 σελίδων περιλαμβάνεται, το τέλος των σωματείων τύπου, το τέλος της ασφαλιστικής αυτονομίας του δημοσιογραφικού κλάδου, το τέλος και της τελευταίας, υποτυπώδους, εργασιακής προστασίας και φυσικά η κατάργηση κάθε περιορισμού που εμπόδιζε μέχρι σήμερα τη δημιουργία μιντιακών ολιγοπωλίων και μονοπωλίων. Ας ξεκινήσουμε από το τελευταίο. Δεν φτάνει που μια χούφτα επιχειρηματίες ελέγχουν σχεδόν απόλυτα την ενημέρωση σε αυτό τον τόπο, τώρα πλέον τους δίνεται η δυνατότητα να επεκτείνουν την κυριαρχία τους όπου, ακόμα, δεν είχαν καταφέρει να πατήσουν πόδι.»

Με την τροπολογία αυτή καταργούνται ΟΛΕΣ μα ΟΛΕΣ οι διατάξεις που έθεταν ένα κάποιο πλαίσιο περιορισμών ενάντια στα ολιγοπώλια και μονοπώλια στο χώρο των ΜΜΕ. Μέσα σε 4 σελίδες αίρεται κάθε απαγόρευση για την υπερσυγκέντρωση επιχειρήσεων τύπου στα χέρια λίγων ή ενός. Δεν έχει παρά να ανατρέξει κανείς στις σελίδες 13 έως 17 για να διαπιστώσει πιο ασφυκτικό πλαίσιο απολύτου ελεγχόμενης ενημέρωσης θα επιβληθεί από τους μεγαλοκαρχαρίες των μιντια όταν ψηφιστεί αυτή η τροπολογία.  Οι διατάξεις σε αυτές τις 4 σελίδες είτε καταργούνται, είτε τροποποιούνται προς διευκόλυνση των μεγαλοεπιχειρηματιών των ΜΜΕ

Δεν έφτανε όμως, όπως φαίνεται η κατάργηση όλων των παραπάνω απαγορευτικών διατάξεων αλλά κρίθηκε ήταν απαραίτητο να θεσμοθετηθεί επακριβώς το νέο τοπίο. Έτσι λοιπόν η παρακάτω διάταξη ανοίγει το δρόμο για τη δημιουργία ακριβώς αυτών των μονοπωλιακών κολοσσών που επιθυμούν διακαώς τα αφεντικά της ενημέρωσης. Στην παράγραφο 1 του άρθρου 2 διαβάζουμε,

«Κατ’ εξαίρεση επιτρέπονται συμπράξεις μεταξύ επιχειρήσεων ηλεκτρονικών μέσων (ενημερωτικών και μη) της αυτής μορφής (τηλεόραση ή ραδιόφωνο) που συμβάλουν στη μείωση του κόστους λειτουργίας των συμπραττουσών επιχειρήσεων και στην πραγματοποίηση οικονομιών κλίμακας, ιδίως μέσω της από κοινού αξιοποίησης οικονομικών πόρων, τεχνολογικών μέσων, μέσων παραγωγής και τεχνολογικού εξοπλισμού ή σχετικά με τη διαχείριση, παραγωγή, εκμετάλλευση ή διανομή προγραμμάτων ή περιεχομένου, τη συλλογή, διανομή και πρακτόρευση υλικού επικαιρότητας ή για την πρακτόρευση διαφημιστικού χώρου ή χρόνου για περισσότερα του ενός Μέσα εφόσον δεν έχουν αντικείμενο ή αποτέλεσμα την παρεμπόδιση, τον περιορισμό ή τη νόθευση του ελεύθερου ανταγωνισμού.»

Και κάπου εδώ ξεκινάει και το ξήλωμα και των τελευταίων προστατευτικών εργασιακών ρυθμίσεων. Έτσι λοιπόν σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 2,

«Στο πλαίσιο της κοινής διεύθυνσης τηλεοπτικοί ή ραδιοφωνικοί σταθμοί που βρίσκονται κάτω από κοινό έλεγχο θα μπορούν: να χρησιμοποιούν από κοινού ή να ανταλλάσσουν πόρους όπως, διευθυντικά στελέχη και απασχολούμενο δυναμικό, εξοπλισμό, τεχνικές και άλλες διευκολύνσεις».

Πρόκειται για θεσμοθέτηση των συνθηκών γαλέρας που επικρατούν ήδη στη συντριπτική πλειοψηφία των «μαγαζιών» του κλάδου, πλέον και με τη βούλα του κράτους. Δεν έφταναν λοιπόν οι χιλιάδες άνεργοι, οι στρατιές απλήρωτων, κακοπληρωμένων, με κατάπτυστες ατομικές συμβάσεις, με ελαστική ή εκ περιτροπής εργασία, και οι μυριάδες αόρατων ανασφάλιστων, τώρα φτιάχνεται και μια νέα κατηγορία , οι Μεταφερόμενοι, οι οποίοι θα μετακινούνται από μέσο σε μέσο σύμφωνα με τις βουλές του εργοδότη. Βέβαια έχει προηγηθεί εδώ και καιρό το μόρφωμα της Δ.Τ – ΝΕΡΙΤ το οποίο καθιέρωσε με τον πλέον απροκάλυπτο τρόπο την πρακτική των ενοικιαζόμενων εργαζόμενων που άνοιξε αυτό το δρόμο για όσα αντεργατικά προβλέπονται σε αυτή την τροπολογία.

Η παραπάνω ρύθμιση παντρεύεται αρμονικά με τη διάταξη η οποία παρέχει τη δυνατότητα συνυπολογισμού του ελάχιστου αριθμού εργαζομένων που πρέπει να έχει κάθε μέσο, βάση του συνολικού αριθμού των εργαζομένων που απασχολούνται σε ολόκληρο τον όμιλο. Με αυτό τον τρόπο καταργείται στην πράξη η δικλείδα που προέβλεπε την ύπαρξη ελάχιστου αριθμού εργαζομένων ανα μέσο προκειμένου το μέσο αυτό να συνεχίσει να λειτουργεί. Αυτό γίνεται, όπως αναφέρεται στην τροπολογία προκειμένου να «πραγματοποιούνται οικονομίες κλίμακας», δηλαδή κι άλλες μειώσει μισθών, κι άλλες απολύσεις.

Όπως σημειώνει το δημοσίευμα: «Οι δυο αυτές ρυθμίσεις έχουν και ένα άλλο στόχο, το ταμείο ασφάλισης και παροχής ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης των δημοσιογράφων. Οι δημοσιογράφοι στα «παραδοσιακά» μέσα (εφημερίδες, ραδιόφωνα, τηλεοράσεις) ασφαλίζονται στο αυτοδιοικούμενο ταμείο τους το οποίο χρηματοδοτείται από τις κρατήσεις στο μισθό τους και το λεγόμενο αγγελιόσημο, μια επιβάρυνση δηλαδή 20% επί της διαφήμισης δαπάνης. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα «φόρο» επί της δυνητικής κερδοφορίας των επιχειρήσεων. Μια επιχείρηση επιλέγει να διαφημιστεί προκειμένου να αυξήσει το μερίδιο της  στην αγορά, τις πωλήσεις της και εν τέλει τα κέρδη της, το αγγελιόσημο επιβάρυνε αυτή ακριβώς την επιχειρηματική δραστηριότητα χωρίς η επιβάρυνση να μετακυλύεται στον καταναλωτή μιας και η διαφήμιση είναι μια πάγια δραστηριότητα των επιχειρήσεων σε ένα πλήρως απελευθερωμένο περιβάλλον.» 

(διαβάστε περισσότερα στο ΣΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ)

ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΠΤΙΚΑ

Σε ό,τι αφορά τη λειτουργία των ραδιοφωνικών σταθμών, το άρθρο 2 – παράγραφος 6, της τροπολογίας: «η προβλεπόμενη από την διάταξη του άρθρου 17 του ν. 4208/2013 προθεσμία για την έκδοση προκήρυξης με αντικείμενο την χορήγηση ραδιοφωνικών αδειών, παρατείνεται από την λήξη της μέχρι τις 31.12.2014».

Στο δεύτερο εδάφιο: «Από την δημοσίευση του παρόντος και μέχρι την χορήγηση αδειών ραδιοφωνικών σταθμών κατά τις διατάξεις του ν. 3592/2007, οι ενημερωτικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί που λειτουργούν νόμιμα, δύνανται να μεταβάλουν άπαξ τον χαρακτήρα του προγράμματός τους σε μη ενημερωτικό, με υπεύθυνη δήλωση του νομίμου εκπροσώπου τους που κατατίθεται στο Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (Ε.Σ.Ρ.) και συνοδεύεται από συνοπτική παρουσίαση του πρώτου εβδομαδιαίου προγράμματος με τον νέο τους χαρακτήρα. Η μεταβολή ισχύει από την αρχή του ημερολογιακού μήνα, που ακολουθεί την κατάθεση της υπεύθυνης δήλωσης».

Όπως σημειώνει το e-tetradio, η προκήρυξη των νέων ραδιοφωνικών αδειών μεταφέρεται εκ νέου για το 2015, ενώ μέχρι την λήξη της προθεσμίας, οι ραδιοφωνικοί σταθμοί ενημερωτικού περιεχομένου, μπορούν μέσω δήλωσής τους στο ΕΣΡ, να αλλάξουν την φυσιογνωμία τους. Να γίνουν λόγου χάριν μουσικά ραδιόφωνα. Το γεγονός αυτό, λύνει τα χέρια όσων σταθμών ενημερωτικού χαρακτήρα, έχουν μετατραπεί μερικώς ή ολικώς σε μη ενημερωτικούς, όπως ο Easy σε Αθήνα (97.2) και Θεσσαλονίκη (97.5) αλλά και μερίδα ραδιοσταθμών της περιφέρειας.

Με αυτή την τροπολογία, επιτρέπονται επίσης και οι συμπράξεις μεταξύ ενημερωτικών και μη ενημερωτικών μέσων, τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών, για… μείωση οικονομικού κόστους: «κατ’ εξαίρεση, και πάντοτε με την επιφύλαξη του ν 3959/2011, επιτρέπονται συμπράξεις μεταξύ επιχειρήσεων ηλεκτρονικών μέσων (ενημερωτικών ή μη) της αυτής μορφής (τηλεόραση ή ραδιόφωνο) που συμβάλλουν στην μείωση του κόστους λειτουργίας των συμπραττουσών επιχειρήσεων και στην πραγματοποίηση οικονομιών κλίμακας, ιδίως μέσω της από κοινού αξιοποίησης οικονομικών πόρων, τεχνολογικών μέσω, μέσων παραγωγής και τεχνικού εξοπλισμού, ή σχετικά με την διαχείριση, παραγωγή, εκμετάλλευση ή διανομή προγραμμάτων ή περιεχομένου, την συλλογή, διανομή και πρακτόρευση υλικού επικαιρότητας ή για την πρακτόρευση διαφημιστικού χώρου ή χρόνου για περισσότερα του ενός μέσα, εφόσον δεν έχουν ως αντικείμενο ή ως αποτέλεσμα την παρεμπόδιση, τον περιορισμό ή την νόθευση του ελεύθερου ανταγωνισμού».

 

VIDEO (link και αρχεία FLV) από τις συνεδριάσεις της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής και της Ολομέλειας

α. 28/07/2014 (19:00) διάρκεια 85′.50» (αρχείο FLV)

http://www.parliament.gr/Vouli-ton-Ellinon/ToKtirio/Fotografiko-Archeio/#5eb3df53-04bb-485a-b735-f2a2dfb97b5f

β. 30/07/2014 (12:00) διάρκεια 64′.56» (αρχείο FLV)

http://www.parliament.gr/Vouli-ton-Ellinon/ToKtirio/Fotografiko-Archeio/#c48546b1-889c-4bd2-8fed-cc642d0cde2e

γ. 02/08/2014 (12:00) διάρκεια 175′ (αρχείο FLV) Β΄ανάγνωση – ακρόαση

http://www.parliament.gr/Vouli-ton-Ellinon/ToKtirio/Fotografiko-Archeio/#391e19e5-3df4-4d45-b05e-7fc4a73466cb

δ. 02/08/2014 (17:00) διάρκεια 134′.22» (αρχείο FLV) Β΄ανάγνωση – Επί της αρχής και άρθρα

http://www.parliament.gr/Vouli-ton-Ellinon/ToKtirio/Fotografiko-Archeio/#5c511126-1845-41e9-afc3-3c99a7060da9

 

Advertisements

Written by gr.mme.observer

2 Αυγούστου 2014 στις 11:38 μμ

Αναρτήθηκε στις νομικά θέματα

Tagged with

Αρέσει σε %d bloggers: